ΣΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΑ ΘΕΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ

Συνέντευξη με τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Δίωξης του Ηλεκτρονικού εγκλήματος, του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας κύριο Βασίλη Παπακώστα.
Καταρχάς θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για τη συνέντευξη που μας παραχωρείτε και να ξεκινήσουμε με την πρώτη ερώτηση…
- Θα ήθελα να σας ζητήσω ν’ αξιολογήσετε την υπάρχουσα ενημέρωση σε θέματα που αφορούν την ασφάλεια και την ορθή χρήση του διαδικτύου στην Ελλάδα κάνοντας σύγκριση με το εξωτερικό, σε ποιο επίπεδο βρισκόμαστε;
Το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας συμβάλλει αποφασιστικά στην καταπολέμηση του Κυβερνοεγκλήματος, μέσω της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (ΔΙ.Δ.Η.Ε.). Η ΔΙ.Δ.Η.Ε. ιδρύθηκε σύμφωνα με το άρθρο 31 του Π.Δ. 178/2014 (ΦΕΚ 281/Α/31-12-2014), ενώ με έδρα τη Θεσσαλονίκη, λειτουργεί Υποδιεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος (Υ.Δ.Η.Ε.Β.Ε.), η οποία υπάγεται διοικητικά στη ΔΙ.Δ.Η.Ε., έχει ταυτόσημη με αυτήν αποστολή και η τοπική της αρμοδιότητα εκτείνεται στην περιοχή του Τομέα Βορείου Ελλάδος. Η αποστολή τους περιλαμβάνει την πρόληψη, την έρευνα και την καταστολή εγκλημάτων, που διαπράττονται μέσω του διαδικτύου ή άλλων μέσων ηλεκτρονικής επικοινωνίας και διαρθρώνονται σε πέντε τμήματα που καλύπτουν όλο το φάσμα της έρευνας και δίωξης στον Κυβερνοχώρο. Για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της, στελεχώνεται από εξειδικευμένα στελέχη γενικών και ειδικών καθηκόντων με γνωστικό αντικείμενο την πληροφορική, τα οικονομικά και την επιστήμη της νομικής.
Επιπρόσθετα, στρατηγική επιλογή του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας είναι η πρόληψη όσον αφορά το έγκλημα στον κυβερνοχώρο, μέσω της κατάρτισης προγραμμάτων ενημέρωσης πολιτών και φορέων αλλά και υλοποίησης καινοτόμων δράσεων στο τομέα της ενημέρωσης και καταπολέμησης του εγκλήματος στον κυβερνοχώρο, καθώς συχνά τα διαδικτυακά εγκλήματα οφείλονται στην έλλειψη εμπειρίας και λήψης μέτρων ασφαλείας από τους χρήστες. Σημαντική επίσης είναι και η δημοσιοποίηση του κοινωνικού έργου της Υπηρεσίας μέσω των ιστοσελίδων (cyberalert.gr και cyberkid.gr) και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (twitter, facebook, Instagram, Youtube), που αποσκοπεί στην άμεση ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών σε θέματα ηλεκτρονικών απειλών και κινδύνων.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι, από το 2011 έως και σήμερα, διοργανώθηκαν περισσότερες από χίλιες πεντακόσιες (1.500) ενημερωτικές ημερίδες σε όλη την Ελλάδα σε διάφορους φορείς (κρατικούς φορείς, Oργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, σχολεία, δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, Πανεπιστημιακά Iδρύματα κ.λπ.), ενώ, στο εν λόγω χρονικό διάστημα, η Υπηρεσία μας έλαβε περισσότερα από δύο χιλιάδες (2000) αιτήματα και ικανοποιήθηκε το μεγαλύτερο μέρος τους, γεγονός που καταδεικνύει το έντονο ενδιαφέρον των πολιτών για ενημέρωση σε θέματα διαδικτυακών κινδύνων.
Αναλυτικότερα για τη σχολική χρονιά 2018-2019, η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος διοργάνωσε – συμμετείχε σε πεντακόσιες ογδόντα μία (581) ενημερωτικές ημερίδες – ενημερωτικές εκδηλώσεις. Από αυτές οι τετρακόσιες ενενήντα (490) ενημερωτικές ημερίδες πραγματοποιήθηκαν σε σχολικές μονάδες και ενενήντα μία (91) ενημερωτικές ημερίδες πραγματοποιήθηκαν σε διάφορους φορείς σε όλη την Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό και σε φορείς της Ομογένειας.
Στην Ευρώπη η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού αποτελεί προτεραιότητα και για τον λόγο αυτό δημοσιοποιούνται ενημερωτικές καμπάνιες από όλους τους ευρωπαϊκούς φορείς όπως Europol, ENISA, EC3, EUROJUST κ.α.

- Δεδομένου ότι ζούμε σε μια εποχή που επικρατεί σε όλα τα επίπεδα της ζωής μας η τεχνοκουλτούρα, τι είναι αυτό που θεωρείται αναγκαίο να προβάλλεται περισσότερο από τους φορείς στην κοινωνία, έτσι ώστε να βοηθήσει στον προσανατολισμό των νέων παιδιών στη χρήση του διαδικτύου & των τεχνολογικά μέσων ;
Σήμερα 8 στα 10 νοικοκυριά έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο ενώ το 81.2% του πληθυσμού συνδέεται στο διαδίκτυο μέσω του κινητού τηλεφώνου (ΕΛΣΤΑΤ). Η διαδικτυακή ζωή των παιδιών μας είναι πλέον πραγματικότητα, αλληλοσυμπληρώνει και αλληλοεπιδρά με την καθημερινότητά τους. Αναγνωρίζοντας την επίδραση του διαδικτύου το Συμβούλιο της Ευρώπης, εξειδικεύοντας τις 54 οδηγίες των δικαιωμάτων του ανθρώπου, εξέδωσε Οδηγό με τα ανθρώπινα δικαιώματα των χρηστών στο Διαδίκτυο. Το διαδίκτυο όμως είναι ένας χώρος δυναμικός που μεταλλάσσεται με πολύ μεγάλες ταχύτητες, ενώ λόγω τους διασυνοριακού και διεθνοποιημένου χαρακτήρα του η διασφάλιση των δικαιωμάτων των χρηστών είναι δύσκολη. Πολλοί πίσω από το προσωπείο του nickname παρουσιάζουν πολύ διαφορετικές προσωπικότητες από τις πραγματικές τους εκφραζόμενοι άφοβα πίσω από την «ανωνυμία» (εντός εισαγωγικών). Καθημερινά ανήλικοι αλλά ακόμα και ενήλικες αναλώνονται στο κυνήγι του like αναρτώντας όλα τους τα προσωπικά δεδομένα και τις φωτογραφίες παρασυρόμενοι από την ταχύτητα της εποχής μας. Ας σκεφτούμε όμως ότι κάποιες φορές ενώ “συνομιλούμε”, δεν επικοινωνούμε πραγματικά κι ας έχουμε στο μυαλό μας ότι πρέπει να φιλτράρουμε τις πληροφορίες. Είναι σημαντικό λοιπόν να θέτουμε όρια και στη διαδικτυακή μας ζωή και να αγωνιζόμαστε όχι μόνο για τα δικά μας δικαιώματα αλλά και των συνανθρώπων μας. Τα παιδιά μας θα είναι οι ψηφιακοί πολίτες του αύριο και πρέπει να τα διδάξουμε πως θα είναι ελεύθεροι αλλά και ασφαλείς.
- Θα ήθελα να μου πείτε ποιά είναι η άποψη σας για την επιρροή που ασκούν οι you tubers που ασχολούνται με το gaming και την τεχνολογία στα νέα παιδιά; Επίσης έχετε να δώσετε κάποιες συμβουλές στους νέους που τους παρακολουθούν, αν υπάρχουν κάποιοι κίνδυνοι και τι να προσέχουν κυρίως ;
Οι χρήστες αφιερώνουν ένα μεγάλο μέρος του χρόνου τους σερφάροντας στα μέσα
κοινωνικής δικτύωσης αλλά και στα διαδικτυακά παιχνίδια.
Τα παιδιά στρέφονται σε νέα επαγγέλματα όπως youtubers και influencers τα οποία ασκούν μεγάλη επίδραση στο κοινό και διαμορφώνουν τάσεις, αποκτώντας επιρροή στο ευρύτερο κοινό και τις απόψεις τους. Απαιτείται όμως ειλικρινή επικοινωνία, παρέχοντας ποιοτικό περιεχόμενο σε σταθερή συχνότητα, στοχευμένο περιεχόμενο σε συγκεκριμένα ενδιαφέροντα και υψηλή ενασχόληση. Για να γίνει κάποιος influencer, θα πρέπει να αποκαλύψει τα πάντα για αυτόν και τη ζωή του άμεσα ή έμμεσα. Η διαφήμιση είναι καλά κρυμμένη, πολλές φορές ανεπαίσθητη και η σύνδεσή της με το άτομο που την προωθεί, την απενοχοποιεί. Πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι η φιλοσοφία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι η απόλυτη έκθεση της ιδιωτικής ζωής και της καθημερινότητας.
Το YouTube είναι η νέα τηλεόραση, μιας και με αμέτρητες επιλογές περιεχομένου, δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να ψηφίσουν με like και dislike, να πουν την άποψη τους μέσα από τα σχόλια και γενικά έχει μεγάλη απήχηση στη νέα γενιά.
Ας αναλογιστούμε όμως αν τα άτομα που μας παρουσιάζονται ως youtubers δίνουν τα πραγματικά τους στοιχεία. Κι αν προσπαθήσουμε να γίνουμε εμείς youtubers, πόσα προσωπικά μας δεδομένα είμαστε διατεθειμένοι να εκθέσουμε στο διαδίκτυο μέχρι να επιτύχουμε το στόχο μας; Άλλο ένα ζήτημα που ανακύπτει είναι τα fake news και τα fake profiles. Ποτέ δε μπορούμε να είμαστε σίγουροι για τα πραγματικά στοιχεία ενός ατόμου που κρύβεται πίσω από ένα λογαριασμό, ενώ είναι πολύ σημαντικό να επαληθεύουμε την πηγή των δημοσιευμάτων που διαβάζουμε στο διαδίκτυο.
Τέλος, καίρια είναι η ασφάλεια των λογαριασμών που έχουμε δημιουργήσει στα παιχνίδια αλλά και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος συμβουλεύει να χρησιμοποιούμε πάντα την επιλογή two-factor authentication (αυθεντικοποίηση δύο βημάτων) για τη διασφάλιση των λογαριασμών.
- Ποιες συμβουλές θα δίνατε στους εφήβους, τι να προσέχουν όταν ασχολούνται με τα κοινωνικά δίκτυα, και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια ή κάνοντας αγορές μέσω της κάρτας του γονέα τους;
Με τον όρο Μέσα Κοινωνικής ∆ικτύωσης αναφερόµαστε σε ιστοτόπους, στους οποίους οι χρήστες µπορούν να δηµιουργήσουν προσωπικές σελίδες, να ανταλλάξουν πληροφορίες και περιεχόµενο, να επικοινωνήσουν και να διασκεδάσουν µέσω εφαρµογών και παιχνιδιών, χωρίς να διαθέτουν εξειδικευµένες τεχνικές γνώσεις.
Οι πιο δηµοφιλείς ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης είναι το Facebook, το Τwitter, το Instagram και το Youtube.
Λέµε ΝΑΙ στη χρήση των Μέσων Κοινωνικής ∆ικτύωσης, αλλά ακολουθώντας βασικούς κανόνες.
• Πριν αναρτήσεις, σκέψου τα δικαιώματά σου αλλά και τα δικαιώματα των άλλων.
• Μην κάνεις δεκτά αιτήματα φιλίας αγνώστων και θυμήσου ότι ο «φίλος φίλου» δεν είναι δικός σου φίλος.
• Πριν αναρτήσεις κάποιο story, σκέψου το καλά, διότι εκείνη τη στιγμή δηλώνεις το πού και με ποιους είσαι.
• Τα social media συχνά προβάλλουν έναν τέλειο τρόπο ζωής, ένα τέλειο πρότυπο ανθρώπου που είναι «μέσα σε όλα». ∆εν πρέπει να αλλάζεις συμπεριφορά προκειμένου να προσαρμοστείς στα «πρότυπα» των social media και να νιώθεις αδύναμος, αν δεν προσαρμοστείς στα πρότυπα των άλλων χρηστών.
• Στα social media διαδίδονται συχνά παραπλανητικές ή πλήρως ψευδείς ειδήσεις (fake news). Επίλεξε να ενημερώνεσαι από αξιόπιστες πηγές και να διασταυρώνεις τις πληροφορίες που εμφανίζονται στο ∆ιαδίκτυο.
• Σε περίπτωση υποκλοπής του λογαριασμού σου, ενημέρωσε τις επαφές σου και ανάφερε την κλοπή του στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιείς μέσω της προτεινόμενης από αυτό διαδικασίας (report).
•Θυμήσου: Μπορεί να πάρει χρόνια να δημιουργηθεί ένας λογαριασμός και λίγα δευτερόλεπτα για να χαθεί.
• Ασφάλισε τους λογαριασμούς σου (χρησιμοποίησε την επιλογή two-step authentication, δυνατούς κωδικούς πρόσβασης και διαφορετικούς ανά λογαριασμό).
Τα διαδικτυακά παιχνίδια είναι δισδιάστατα ή τρισδιάστατα παιχνίδια που παίζονται στον
ηλεκτρονικό υπολογιστή ή στις παιχνιδοµηχανές και, µέσω του διαδικτύου, ο χρήστης µπορεί να παίζει και να αλληλεπιδρά σε έναν ενιαίο, εικονικό κόσµο.
O κόσµος που περιγράφουν δε σταµατά ποτέ και υφίσταται ακόµα και όταν ο παίκτης δεν είναι συνδεδεµένος. Οι διαδικτυακές δυνατότητες επιτρέπουν την ταυτόχρονη επικοινωνία χιλιάδων παικτών, από διαφορετικές χώρες και πολιτισµικό υπόβαθρο, και την αλληλεπίδρασή τους.
Επίσης, προσφέρουν ένα ισχυρότατο σύστηµα συνεχών ανταµοιβών µέσα από πίστες και ανταµοιβές, µέσα σε έναν κόσµο που συνεχώς εξελίσσεται και εµπλουτίζεται. Τα διαδικτυακά παιχνίδια κρατάνε τους παίκτες σε εγρήγορση, και είναι σχεδιασµένα για να προσελκύουν µεγάλους αριθµούς παικτών, ενώ τα τελευταία χρόνια αποτελούν µια ξεχωριστή µόδα.
Παίξε με όρια και κανόνες!
• Μη χρησιμοποιείς ψευδώνυμα (nicknames) που δείχνουν το φύλο και την ηλικία σου.
• Να είσαι ιδιαίτερα επιφυλακτικός όταν σε ένα παιχνίδι επικοινωνεί μαζί σου ένας άγνωστος χρήστης και ακολούθησε τη διαδικασία αναφοράς (report) ή/και μπλοκαρίσματος (block), εάν σε ενοχλεί.
• Φρόντισε να έχεις έναν ασφαλή λογαριασμό, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στον κωδικό πρόσβασης (password) που χρησιμοποιείς.
• Πρόσεχε πόση ώρα περνάς παίζοντας το αγαπημένο σου παιχνίδι για να μη χάσεις τον έλεγχο και εθιστείς.
Σχετικά με τις διαδικτυακές αγορές σημαντικό είναι να ακολουθούμε τις παρακάτω συμβουλές:
• Κάνε αγορές μόνο από αξιόπιστες ιστοσελίδες (sites).
• Πρόσεχε που καταχωρείς τον αριθμό της πιστωτικής σου κάρτας.
• Επίλεξε την αντικαταβολή ως τρόπο πληρωμής ή μια προπληρωμένη κάρτα (Prepaid).

- Διαβάζοντας στον Διεθνή τύπο ένα άρθρο που γράφτηκε από ερευνητές της Kaspersky, οι οποίοι μοιράζονται τις προβλέψεις τους για τις απειλές τύπου APT (Advanced Persistent Threats) το 2020, και μάλιστα αυτές οι προβλέψεις αναπτύχθηκαν βάση των αλλαγών που παρατηρήθηκαν από την Παγκόσμια Ομάδα Έρευνας και Ανάλυσης μέσα στο 2019 για την υποστήριξη της κοινότητας ψηφιακής ασφάλειας, μας ενημερώνουν ότι ο πήχης έχει ανέβει, και το 2020 οι απειλητικοί φορείς θα εμβαθύνουν, «κυνηγώντας» πιο ευαίσθητες διαρροές, όπως είναι η κατάχρηση προσωπικών πληροφοριών που μεγαλώνει, οπλισμένη με τεχνητή νοημοσύνη. Θεωρείτε ότι μπορούμε να προστατευτούμε και με ποιο τρόπο;

Συμβουλές:
- Η ανωνυμία στο Διαδίκτυο και η δυνατότητα δημιουργίας ψεύτικων προφίλ, οδηγεί στο να μην ξέρουμε πραγματικά με ποιόν επικοινωνούμε. Άντρες χρησιμοποιούν προφίλ με γυναικεία χαρακτηριστικά και το αντίστροφο, προσπαθώντας να αποσπάσουν τα προσωπικά στοιχεία ενός παιδιού και να το παρασύρουν. Διδάξτε στο παιδί σας ότι ποτέ δεν ξέρει ποιος πραγματικά κρύβεται πίσω από ένα προφίλ και ότι δεν δίνουμε τα στοιχεία μας σε αγνώστους.
- Προτρέψτε το παιδί να μην χρησιμοποιεί εύκολους κωδικούς πρόσβασης στις ιστοσελίδες που εγγράφεται, όπως ημερομηνίες γέννησης καθώς είναι εύκολο να τους μαντέψει οποιοσδήποτε.
- Διαβάστε τους όρους χρήσης των ιστοσελίδων που επισκέπτεται και εγγράφεται το παιδί σας (ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, στα forums και τα ιστολόγια). Στη συνέχεια συστήστε και στο παιδί σας να κάνει το ίδιο και συζητήστε παρέα τα δικαιώματα που έχει.
- Συμβουλεύστε το παιδί σας να μην δημοσιεύει φωτογραφίες ή βίντεο που δεν θα έδειχνε σε ανθρώπους στον «πραγματικό κόσμο» ή που θα μπορούσε να το φέρει σε δύσκολη θέση όταν μεγαλώσει.
- Τονίστε του ότι η δημοσιοποίηση υλικού (φωτογραφίες ή βίντεο) που αφορά τρίτους, απαιτεί σε κάθε περίπτωση την άδεια τους.
- Εφόσον το παιδί διαθέτει το δικό του ιστολόγιο βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενό του δεν είναι υβριστικό ή ρατσιστικό.
Και μην ξεχνάτε ότι πρέπει πρώτα εσείς οι γονείς να ακολουθείτε τους κανόνες ασφαλούς πλοήγησης ώστε να δίνετε το παράδειγμα στα παιδιά σας…σκεφτείτε πώς θα ένιωθε το παιδί σας αν ενώ το παροτρύνετε να προφυλάσσει τις προσωπικές του φωτογραφίες εσείς τις ανεβάζετε στο Facebook;
Διδάξτε στο παιδί πως…
Όπως συμπεριφέρεται στην πραγματική ζωή, έτσι θα πρέπει να συμπεριφέρεται και στο Διαδίκτυο.
- Επίσης το τελευταίο διάστημα ορισμένες εταιρίες τεχνολογίας ζητάνε συγκατάθεση, για να έχουν πρόσβαση στο ηλεκτρονικό μας ταχυδρομείο και μάλιστα δεν μας δίνουν την επιλογή να μην το αποδεχτούμε. Αυτό είναι παραβίαση της ιδιοτικότητας μας; Ωστόσο δεν έχουμε ιδέα σε ποιές αρένες πρόκειται να χρησιμοποιηθούν οι προσωπικές μας πληροφορίες. Τι έχετε να πείτε πάνω στο θέμα αυτό;
Μετά την εφαρμογή του GDPR στην Ελλάδα, όλες οι εταιρείες που κατείχαν προσωπικά δεδομένα έπρεπε να λάβουν έγκριση από τους κατόχους τους προκειμένου να συνεχίσουν να τα κατέχουν. Παρόλα αυτά πάντα δίνεται η επιλογή να μην αποδεχτούμε τη χρήση του e-mail μας από οποιαδήποτε εταιρεία και να μη χρησιμοποιούμε τις υπηρεσίες της.
- Ένα τομέας ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων που οι ερευνητές μας επισημαίνουν τον κίνδυνο, είναι η διαρροή στα βιομετρικά δεδομένα, π.χ. στο DNA. Θα ήθελα να ρωτήσω αν μέσω του Α.Μ.Κ.Α μας, μπορούν να υποκλαπούν ιατρικά ευαίσθητα δεδομένα ή με άλλους τρόπους και αν τελικά μπορεί να υπάρξει ασφάλεια;
Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν αντίστοιχα περιστατικά. Είμαστε ασφαλείς στο κομμάτι αυτό.
- Σχετικά με τα λογισμικά παρακολούθησης, τα αποκαλούμενα προγράμματα stalkerware – λογισμικά κατασκοπείας που εγκαθίστανται κρυφά στο smartprone και επιτρέπουν σε τρίτους να εισβάλλουν στην ιδιωτική ζωή κάποιου πείτε μας κατά πόσο κινδυνεύουμε και τι μέτρα προφύλαξης μπορούμε να πάρουμε;
Εδώ και μερικά χρόνια, το πρόβλημα των “stalkerware” έχει πάρει όλο και αυξανόμενη διάσταση.
Πώς να προστατευτείτε από λογισμικά παρακολούθησης
- Αποκλείστε την εγκατάσταση προγραμμάτων από άγνωστες πηγές στη ρύθμιση του smartphone. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω των ρυθμίσεων της συσκευής.
- Μην μοιράζεστε τον κωδικό πρόσβασης ή το συνθηματικό του smartphone σας με τρίτους.
- Μην αποθηκεύετε άγνωστα αρχεία ή εφαρμογές στη συσκευή σας, καθώς θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την ιδιωτικότητά σας.
- Ελέγξτε όλες τις εφαρμογές που χρησιμοποιούνται στη συσκευή για να διαπιστώσετε εάν έχουν εγκατασταθεί ύποπτα προγράμματα χωρίς την άδειά σας.
- Θα πρέπει να υπάρχει πρόγραμμα προστασίας από ιούς (Antivirus) και πρόγραμμα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό (Antimalware), τα οποία θα πρέπει να είναι ενημερωμένα για όλες τις τρέχουσες απειλές.
- Με τη χρήση του firewall, μπορείτε να παρακολουθείτε και να εντοπίζετε τυχόν ασυνήθιστη συμπεριφορά ενός επιμέρους προγράμματος.
- Θα σας κάνω μια ερώτηση που αφορά το πολύ κοντινό μέλλον της ανθρωπότητας, έχουμε διαβάσει στον τύπο, σχετικά με τον Homo virtualis, για όσους δε γνωρίζουν, είναι ο άνθρωπος αυτός, που ζει σε τρία επίπεδα, στη φυσική πραγματικότητα, στη virtual (δυνητική) και σε μια μεικτή, μαζί ψηφιακή και πραγματική. Μπορεί να επιλέγει όποια πραγματικότητα επιθυμεί ζώντας στους διαδικτυακούς κόσμους που κατασκευάζει και βγαίνοντας από αυτούς π.χ. για να τραφεί. Τεχνολογία και πραγματική ζωή γίνονται ένα. Επίσης μας ενημερώνουν μέσω του τύπου, ότι θα διαβάζουμε τα στοιχεία των προσώπων που περνούν από μπροστά μας, εφόσον αυτά είναι συνδεδεμένα στο νέο virtual κοινωνικό δίκτυο. Ανοίγεται ένα νέο αχανές πεδίο πλάνης που θα δίνει τη δυνατότητα σε κακόβουλους χρήστες να εξαπατήσουν, ενώ κάποιοι αν αφεθούν, είναι εύκολο να εξαπατηθούν; Ωστόσο διαφαίνεται ότι ίσως ο άνθρωπος, έτσι μπει σ΄ένα φαύλο κύκλο αποξένωσης από την πραγματική ζωή;
Το διαδίκτυο μας μαγνητίζει, καθώς αποτελεί έναν καινούργιο, πρωτόγνωρο κόσμο. Είναι της μόδας (αφού το κάνουν και οι άλλοι). Όταν είμαστε στο διαδίκτυο, οι άμυνές μας πέφτουν, οι αναστολές μας χαλαρώνουν και ρισκάρουμε πολύ εύκολα, αδιαφορώντας για τους κινδύνους. Επιπλέον, όσο πιο διαδραστική είναι μια εφαρμογή, τόσο πιο μεγάλος είναι ο κίνδυνος εθισμού. Επιλέγουμε λοιπόν να αποφύγουμε την πραγματικότητα υιοθετώντας πολλαπλούς ρόλους.
Συμβουλές:
- Καλλιεργούμε σωστές στάσεις αξιοποίησης του διαδικτύου από μικρή ηλικία έτσι ώστε να απολαμβάνουμε τα θετικά της τεχνολογίας χωρίς αρνητικές συνέπειες.
- Να μην παραμελούμε τις δραστηριότητές μας, τον ύπνο μας, τους φίλους μας και την οικογένειά μας προς χάρη του Διαδικτύου.
- Τελειώνοντας κύριε Παπακώστα αν θέλετε πείτε μας δυο λόγια για το φυσικό antivirus που διαθέτει ο βιολογικός μας υπολογιστής, καθώς θα θέλαμε επίσης και την κριτική σας για το εγχείρημα του Σωματείου Επαγρύπνηση στο Διαδίκτυο, με γνώμονα να βελτιωνόμαστε.
Το καλύτερο φυσικό antivirus είναι η ενημέρωσή μας σχετικά με τις παγίδες που μπορεί να συναντήσουμε στο διαδίκτυο και η εκπαίδευσή μας σχετικά με το πώς μπορούμε να τις αποφύγουμε.
Επιπλέον, το καλύτερο firewall είναι η σχέση μεταξύ γονιού και παιδιού.
Τέλος, θα θέλαμε να σας συγχαρούμε για την ίδρυση του Σωματείου Επαγρύπνηση στο Διαδίκτυο και να σας ευχηθούμε καλή επιτυχία στο έργο σας.
Σας ευχαριστώ ιδιαιτέρως εκ μέρους του Σωματείου Επαγρύπνηση στο Διαδίκτυο. Θα ήθελα να τονίσω ότι η αξία του έργου που διατελείτε είναι ανεκτίμητη και εύχομαι σε εσάς, καθώς και σε όλο το τμήμα Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος να συνεχίζετε πάντα δυνατοί και πάντα με επιτυχίες το έργο σας!

Μαρματάκη Αρετή MSc Προαγωγή και Αγωγή Υγείας
Εκπαιδευτικός – Κοινωνιολόγος – Υπεύθυνη
Σχολικών Δραστηριοτήτων
Δ.Ε. Χανίων
Καταρχάς θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για τη συνέντευξη που μας παραχωρείτε και να ξεκινήσουμε με την πρώτη ερώτηση…
Το διαδίκτυο είναι κατά κοινή παραδοχή ένα σημαντικό εργαλείο. Τι έχετε να παρατηρήσετε για τη διαδεδομένη χρήση του;
Αποτελεί συστατικό κομμάτι της επικοινωνίας στη σύγχρονη εποχή, οπότε είναι αυτονόητη και η χρήση του.
Πως σχολιάζετε την επιρροή που ασκούν οι you tubers που ασχολούνται με το gaming και την τεχνολογία στους έφηβους;
Μες την ψυχολογία του εφήβου και στη διαδικτυακή αναζήτηση ταυτότητας, οι έφηβοι στρέφονται στα προβεβλημένα διάσημα και μοντέρνα πρότυπα, οπότε οι you tubers κατέχουν περίοπτη θέση στους διαμορφωτές συνείδησης και άποψης όχι μόνο στους εφήβους, γεγονός που έχει άλλοτε θετική και άλλοτε αρνητική επίδραση.
Τι παρατηρείται για το marketing και τα ΜΜΕ ως μέσα για τη διάδοση του διαδικτύου και των τεχνολογικών μέσων;
Ο χώρος του marketing και των ΜΜΕ είναι το κατεξοχήν πεδίο εφαρμογής της επιστήμης και των τεχνικών της ψυχολογίας. Η επίδραση του έχει διττή διάσταση.
Κινδυνεύουμε να υιοθετήσουμε την στάση του παθητικού δέκτη/καταναλωτή περιεχομένου στο διαδίκτυο; Αν ναι, τι χρειάζεται ν΄ αλλάξουμε στη στάση μας;
Φυσικά αυτό είναι ξεκάθαρο γύρω μας! Τι να αλλάξουμε; Προσέγγιση ανθρώπων σε όλους τους χώρους που νοιάζονται πραγματικά για το συνάνθρωπο, διαμόρφωση υγιών σχέσεων με την οικογένεια, οι παιδαγωγοί να είναι συνειδητοί δάσκαλοι και ο ελεύθερος χρόνος μας να είναι στη φύση, μακριά από πομπούς και οθόνες που καθηλώνουν. Πάντοτε επίσης, να έχουμε στο νου μας ότι είμαστε παράδειγμα για τα νεότερα άτομα.
Eίναι παραπλανητικό το μοντέλο: pay-per-clik/view το οποίο ανταμείβει πρωτίστως με βάση τα κλικς – το αν είναι δημοφιλές το περιεχόμενο και δευτερευόντως το αν είναι ποιοτικό και έγκυρο;
Είναι παραπλανητικό και άρα επικίνδυνο, γιατί βασίζεται στο μηχανισμό των εξαρτήσεων, στην εύκολη, επιφανειακή και εύπεπτη ανταμοιβή.
Από τις αρχές του εικοστού αιώνα μέχρι και σήμερα υφίσταται ο κίνδυνος της δημιουργίας δύο άνισων κοινωνικών τάξεων: των ψηφιακά αναλφάβητων και των ψηφιακά εγγράμματων. Παρατηρώντας όμως, ότι υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ανθρώπων, που έχουν ταυτίσει την πλοήγηση στον ιστό με 3-4 εφαρμογές όπως είναι το face-book, instagram, you tube και μερικές εφαρμογές ακόμα, διαπιστώνουμε ότι υπάρχει μια κοινωνική τάξη, η οποία βιώνει την αυταπάτη ότι έχει κατακτήσει την τεχνολογική γνώση. Όμως το ψηφιακό χάσμα παραμένει, γιατί η μεγάλη αυτή μερίδα δεν έμαθε να εξερευνά το διαδίκτυο και τα οφέλη του. Πείτε μας την άποψη σας, κατά πόσο θεωρείτε εφικτό, μέσω διεπιστημονικής προσέγγισης η κοινωνιολογία μαζί με κλάδους άλλων γνωστικών αντικειμένων, όπως π.χ. η ψυχολογία, η δημοσιογραφία κ.α., μπορεί να αντιμετωπίσει αυτήν την πραγματικότητα και να σχεδιάσει λύσεις με πρακτική εφαρμογή;
Είναι αναγκαίος ο σχεδιασμός και η αναδημιουργία μια νέας αντίληψης για το διαδίκτυο, ικανής να ξεπεράσει τα στερεότυπα που διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα, εξάλλου αυτός είναι ο ρόλος των κοινωνικών επιστημών και των Θεσμών που αποτελούν βασικό παράγοντα για την αλλαγή του κοινωνικού κατεστημένου σε μια υγιή κοινωνία.
Χρειάζεται λοιπόν αλλαγή στη νοοτροπία και άρα στη στάση των πολιτών;
Αυτό είναι το ζητούμενο πάντοτε στις κοινωνίες μπορούμε να προσδιορίσουμε το πραγματικό πρόβλημα, να συνεργαστούμε για να εφαρμόσουμε τις αποτελεσματικές μεθόδους πρόληψης και αντιμετώπισης και να παρέμβουμε διαδικασίες διαμόρφωσης αντιλήψεων – νοοτροπίες – επιλογών.
Τι έχετε να μας πείτε την κίνηση της Ιεράς Μητροπόλεως Κυδωνίας και Αποκορώνου να δημιουργήσει μια νέα δομή για την ασφάλεια στο διαδίκτυο…
Θετική κίνηση και ελπίζω ότι θα συμβάλλει αποτελεσματικά!
Σας ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη που μας παραχωρήσατε

Σκουλάκη Νεκταρία, Ψυχίατρος Παίδων και εφήβων
Καταρχάς θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για τη συνέντευξη που μας παραχωρείτε και να ξεκινήσουμε με την πρώτη ερώτηση…
Ως ειδήμων θα θέλαμε να μας πείτε τι είναι ο Εθισμός στο διαδίκτυο;
Όταν αναφερόμαστε στον εθισμό στο διαδίκτυο, εννοούμε την υπερβολική χρήση των διαδικτυακών ηλεκτρονικών μέσων (για σερφάρισμα, chatting, gaming) συνοδευόμενη από την εμφάνιση εκνευρισμού και δυσθυμικής συμπεριφοράς που εμφανίζεται κατά τη στέρησή της.
Ποιες είναι οι συνέπειες του εθισμού στους εφήβους;
Οι επιπτώσεις είναι αρνητικές τόσο στη σωματική υγεία, όσο και στην κοινωνική ζωή του ατόμου. Παρατηρείται παραμέληση της σωματικής υγιεινής, της περιποίησης και της φροντίδας εαυτού, στέρηση ύπνου, έλλειψη κινητικής δραστηριότητας και άθλησης και ανθυγιεινή σίτιση (χωρίς απόλαυση, με το βλέμμα στραμμένο σε μια οθόνη). Έκπτωση εμφανίζεται στις ανώτερες πνευματικές λειτουργίες: συγκέντρωση, προσοχή, απομνημόνευση. Γι’ αυτό και εντοπίζεται μειωμένη απόδοση στο σχολείο, ακόμα και σε μαθητές που ήταν ικανότατοι στο παρελθόν. Η κοινωνική ζωή δεν είναι ουσιαστική, αλλά επιφανειακή και εφήμερη, διότι οι πολυάριθμοι διαδικτυακοί «φίλοι» δε μεταφράζονται σε πραγματικές φιλίες. Κατά συνέπεια, ο έφηβος βιώνει μοναξιά, θλίψη και άγχος, ασφυκτιά όταν δεν έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο, η σκέψη του καθίσταται διαρκής και εμμονική, ενώ εκδηλώνει επιθετική συμπεριφορά σε όποιον του στερεί τη διαδικτυακή δραστηριότητα. Τέλος, το πολιτισμικό επίπεδο του εφήβου υποβαθμίζεται, καθώς χάνεται κάθε ενδιαφέρον για ενασχόληση με τέχνες και κουλτούρα.
Πείτε μας δύο λόγια για την πρόληψη εθισμού.
Τα σημερινά παιδιά μεγαλώνουν με το διαδίκτυο ως αυτονόητη λειτουργία και γι’ αυτό φυσικά δεν έχουν αναπτύξει φόβο και επιφυλάξεις. Οι φορείς κοινωνικοποίησης (οικογένεια, σχολείο κτλ.) καλούνται να εξοικειώσουν τα παιδιά με τη λελογισμένη χρήση του διαδικτύου. Εξάλλου «Το διαδίκτυο αποτελεί ένα παράθυρο στον κόσμο· δεν είναι συνετό να το κρατάμε ερμητικά κλειστό, αλλά καλούμαστε να το ανοίγουμε όποτε χρειάζεται».
Επίσης πείτε μας τι θα συμβουλεύατε τους γονείς για την αντιμετώπιση του εθισμού;
Ο εθισμός στο διαδίκτυο ως ψυχική διαταραχή χρήζει αντιμετώπιση από επαγγελματίες της ψυχικής υγείας. Η σοβαρότητα της κατάστασης αξιολογείται από την ανικανότητα του ατόμου να αναγνωρίσει στον εαυτό του τα συμπτώματα του εθισμού, όταν δηλαδή υπάρχει απώλεια του αυτοελέγχου.
Πιστεύετε ότι η ανεύρεση πρωτότυπων τρόπων για την απόκτηση γνώσεων σε θέματα που αφορούν την προστασία της υγείας στο διαδίκτυο, θα βοηθούσε τα νέα παιδιά στη διαχείριση της καθημερινότητας τους στο διαδίκτυο;
Σαφέστατα και θα είχε θετικό αντίκτυπο, μιας και η γνωστοποίηση των κινδύνων στα παιδιά θα συνέβαλε στη θωράκιση εναντίον τους.
Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω εκ μέρους του Σωματείου «Επαγρύπνηση στο διαδίκτυο» για τη συνέντευξη που μας παραχωρήσατε.
Σας ευχαριστώ και εγώ και εύχομαι στο Σωματείο να παράγει θετικό έργο και να ευοδωθούν οι προσπάθειες του στην κοινωνία!
Αθηνά Ντούλια
Σχολική Σύμβουλος
Σας ευχαριστούμε πολύ και χαιρόμαστε για την ευκαιρία που δίνετε στο κοινό μας ,να διαβάσει την ενδιαφέρουσα συνέντευξη σας!
Αρχικά θα θέλαμε να μας πείτε δύο λόγια για το ρόλο σας.
Γεια σας και από μένα. Ονομάζομαι Αθήνα Ντούλια και είμαι συντονίστρια εκπαιδευτικού έργου πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Έχω στην ευθύνη μου 30 σχολικές μονάδες του νομού και ανάμεσα στα καθήκοντά μου είναι η παιδαγωγική και επιστημονική καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, η συμβουλευτική και η αξιολόγηση της μαθησιακής πορείας των μαθητών, καθώς και η επαφή με τους γονείς.
Αναφορικά με το διαδίκτυο και την διαδεδομένη χρήση του τι θα είχατε να παρατηρήσετε, κυρία Ντούλια;
– Λοιπόν νομίζω ότι ξεκινάτε μία πολύ μεγάλη συζήτηση. Η αλήθεια είναι ότι το διαδίκτυο έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας κι έχει επηρεάσει σε ορισμένες περιπτώσεις την ποιότητα των σχέσεων μας. Αυτό φαίνεται από την συνεχή και αυξανόμενη ενασχόληση των μικρών παιδιών με αυτό. Φυσικά δεν μπορούμε να δαιμονοποιήσουμε το μέσο, ούτε μπορούμε να στερήσουμε τα παιδιά από την επαφή τους με την τεχνολογία, καθώς είναι μία γενιά που αναπτύσσεται και μεγαλώνει στην τεχνολογική εποχή. Κατά συνέπεια αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να τα εκπαιδεύσουμε σωστά, να τα ενημερώσουμε και να τα ευαισθητοποιήσουμε σχετικά με την ορθή χρήση του διαδικτύου και του μέσου γενικά αυτού.
-Πού οφείλεται το γεγονός ότι τα παιδιά ασχολούνται τόσο πολύ με το διαδίκτυο;
-Νομίζω ότι είναι πολυπαραγοντικό. Αρχικά θα λέγαμε ότι είναι ένα φαινόμενο της εποχής μας κι ως γνωστόν ζούμε σε μία εποχή κρίσης και κρίσης αξιών. Είναι αναπόφευκτο λοιπόν να έχουμε τέτοια φαινόμενα. Υπάρχουν οικογένειες που οι γονείς εργάζονται από το πρωί έως το βράδυ για να βγάλει τα προς το ζην. Αυτό σημαίνει ότι η οικογένεια αυτή περνάει πολλές ώρες έξω από το σπίτι με αποτέλεσμα ο ποιοτικός χρόνος και η επαφή με τα μέλη της οικογένειας και τα παιδιά να είναι μικρός. Όταν θα επιστρέψουν, πιθανόν να ασχοληθούν με καθημερινές ασχολίες που πρέπει να γίνουν, π.χ. η μητέρα με το μαγείρεμα ή το καθάρισμα, ο πατέρας με κάτι άλλο. Κατά συνέπεια μένει ελάχιστος έως ανύπαρκτος χρόνος ενασχόλησης με τα παιδιά. Από την άλλη τα παιδιά προκειμένου να γεμίσουν το χρόνο τους, αναζητούν άλλες διεξόδους. Μία τέτοια διέξοδος είναι και το διαδίκτυο. Περνούν πάρα πολλές ώρες παίζοντας παιχνίδια, βλέποντας ταινίες ή κάνοντας κοινωνικές επαφές μέσω διαδικτύου και νομίζω ότι αυτό είναι στο οποίο θα πρέπει να σταθούμε λίγο περισσότερο, αυτό είναι που χρειάζεται μεγαλύτερη προσοχή.Το να ασχοληθεί ένα παιδί με το διαδίκτυο δεν είναι αρνητικό όταν μάλιστα έχει εκπαιδευτεί και έχει ενημερωθεί σωστά σχετικά με αυτό. Η σωστή και ορθολογική χρήση επομένως δεν είναι κατακριτέα. Η κατάχρηση είναι αυτή που μας ανησυχεί και λέγοντας κατάχρηση εννοούμε τις πάρα πολλές ώρες ενασχόλησης με αυτό. Υπάρχουν παιδιά που περνούν 6,7 και 8 ώρες μπροστά από έναν υπολογιστή, αμελώντας άλλες ανάγκες. Αυτό επιδρά στη σωματική και ψυχική τους υγεία αρνητικά (υπερκόπωση, υπέρμετρη έκθεση σε ακτινοβολία, παραμέληση καθηκόντων, βιολογικών αναγκών, κ.ό.κ). Καμιά φορά παρασύρονται και αναζητούν παρέες στην άλλη άκρη της γραμμής, αγνοώντας τους κινδύνους που μπορεί αυτό να κρύβει (διαμοιρασμός προσωπικών στοιχείων ή φωτογραφιών με αμφίβολη κατάληξη αυτών). Γνωρίζουμε ότι καθημερινά η υπηρεσία δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος διαχειρίζεται υποθέσεις αποπλάνησης ανηλίκων στο διαδίκτυο ή προβαίνει σε συλλήψεις διαφόρων ατόμων που βάζει στο στόχαστρο παιδιά. Για να μην αναφέρουμε τον εθισμό των παιδιών και το ποσοστό των ατόμων που διαρκώς αυξάνεται. Τα στατιστικά στοιχεία που έχουμε στα χέρια μας από σύγχρονες έρευνες είναι απογοητευτικά καθώς μιλούν για μεγάλο αριθμών παιδιών που δέχονται παρέμβαση απεξάρτησης. Το Νοσοκομείο Παίδων απευθύνει έκκληση στους γονείς όπως και όλοι οι ειδικοί πια στο χώρο ψυχικής υγείας. Καταλαβαίνετε ότι είναι απαραίτητο να ξεκινάει η ενημέρωση από τα σχολεία και από το σπίτι φυσικά και επίσης πρέπει να λαμβάνονται κάποια μέτρα.
– Τι είδους μέτρα εννοείτε;
-Πρώτον και κυριότερο ο υπολογιστής να μην είναι σε ένα δωμάτιο αλλά σε κοινή θέα που να μπορεί να ελέγχεται και από τους γονείς. Το δεύτερο είναι ότι οι γονείς θα πρέπει να βάλουν ειδικά φίλτρα με τα οποία θα προστατεύουν την διαδικτυακή χρήση των παιδιών τους. Υπάρχουν κάποια προγράμματα και κάποιες ειδικές εντολές και ρυθμίσεις που αν γίνουν στον υπολογιστή διασφαλίζεται η πρόσβαση του παιδιού μας σε αμφιβόλου ποιότητας ιστοσελίδες. Τέλος θεωρώ ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό οι οικογένειες να συζητούν με τα παιδιά τους πάνω στα θέματα αυτά, να βάζουν όρια και να ελέγχουν περιοδικά τις διαδικτυακές κινήσεις των παιδιών με τρόπο διακριτικό. Κοιτάξτε, γίνονται πολλά. Θα σας μιλήσω για την πλευρά του σχολείου. Ήδη εδώ και πάρα πολλά χρόνια έχουμε καθιερώσει τη συστηματικότητα στην ενημέρωση και στην υλοποίηση προγραμμάτων ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης, έχουμε δρομολογήσει συναντήσεις με ομάδες γονέων για να τους ενημερώσουμε για τους κινδύνους του διαδικτύου. Στα ίδια τα παιδιά γίνονται παρεμβάσεις από τους καθηγητές της πληροφορικής και από τους εκπαιδευτικούς τους. Γενικά, γίνεται τα τελευταία χρόνια μία συστηματική προσπάθεια πάνω σε αυτό. Δεν αρκεί όμως μόνο αυτό. Χρειάζεται όπως σας είπα και οι γονείς να αφιερώσουμε χρόνο και μάλιστα ποιοτικό χρόνο για να συζητούμε με τα παιδιά μας., να γινόμαστε παράδειγμα προς μίμηση εμείς οι ίδιοι. Γιατί τι αξία έχει να λέω στο παιδί να μην πάει στον υπολογιστή και εγώ να είμαι με το κινητό στο χέρι όλη την ώρα; Πρέπει λοιπόν να αφιερώνουμε χρόνο στα παιδιά μας, να μιλάμε μαζί τους συστηματικά με αφορμή κάθε τι που μπορούν να ακούσουν ή να διαβάσουν, να συνεργαζόμαστε με το σχολείο και να έχουμε κοινή γραμμή, να βρούμε εναλλακτικές λύσεις και δραστηριότητες που θα αντικαταστήσει το διαδίκτυο και κυρίως να προάγουμε τις ανθρώπινες σχέσεις, την επαφή και την επικοινωνία που φαίνεται να έχει και αυτή πληγεί τη σύγχρονη εποχή. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να αισθάνονται τα παιδιά μας ότι είμαστε συναισθηματικά διαθέσιμοι και πάντα κοντά τους. Σας είπα και στην αρχή ότι δεν είναι σωστό να αποκόψουμε τα παιδιά από την τεχνολογία. Σκοπός μας είναι να τα εκπαιδεύσουμε σωστά, να τα ενημερώσουμε σωστά, ώστε να κάνουν ορθή χρήση και όχι κατάχρηση. Κατά συνέπεια, καταλαβαίνετε ότι είναι πολύ μεγάλο το μερίδιο ευθύνης για όλους μας προκειμένου να γίνει σωστή ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των παιδιών μας.
Σας ευχαριστώ πολύ
Και εγώ για την τιμή της πρόσκλησης, να είστε καλά κι εύχομαι η πρωτοβουλία αυτή του σωματείου να ευοδωθεί, να βρει απήχηση στο κοινό και προσελκύσει κόσμο και κυρίως τη νεολαία.
Επιμέλεια Αργυρώ Παρδαλάκη