ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

ΣΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΑ ΘΕΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ.

Μαρματάκη Αρετή MSc Προαγωγή και Αγωγή Υγείας
Εκπαιδευτικός – Κοινωνιολόγος – Υπεύθυνη
Σχολικών Δραστηριοτήτων
Δ.Ε. Χανίων



Καταρχάς θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για τη συνέντευξη που μας παραχωρείτε και να ξεκινήσουμε με την πρώτη ερώτηση…

Το διαδίκτυο είναι κατά κοινή παραδοχή ένα σημαντικό εργαλείο. Τι έχετε να παρατηρήσετε για τη διαδεδομένη χρήση του;

Αποτελεί συστατικό κομμάτι της επικοινωνίας στη σύγχρονη εποχή, οπότε είναι αυτονόητη και η χρήση του.


Πως σχολιάζετε  την επιρροή που ασκούν οι you tubers που ασχολούνται με το gaming και την τεχνολογία στους έφηβους;

Μες την ψυχολογία του εφήβου  και στη διαδικτυακή αναζήτηση ταυτότητας, οι έφηβοι στρέφονται στα προβεβλημένα διάσημα και μοντέρνα πρότυπα, οπότε οι you tubers κατέχουν περίοπτη θέση στους διαμορφωτές συνείδησης και άποψης όχι μόνο στους εφήβους, γεγονός που έχει άλλοτε θετική και άλλοτε αρνητική επίδραση.


Τι παρατηρείται για το marketing  και τα ΜΜΕ ως μέσα για τη διάδοση του διαδικτύου και των τεχνολογικών μέσων;

Ο χώρος του marketing και των ΜΜΕ είναι το κατεξοχήν πεδίο εφαρμογής της επιστήμης και των τεχνικών της ψυχολογίας. Η επίδραση του έχει διττή διάσταση.


Κινδυνεύουμε να υιοθετήσουμε την στάση του παθητικού δέκτη/καταναλωτή περιεχομένου στο διαδίκτυο;  Αν ναι, τι χρειάζεται ν΄ αλλάξουμε στη στάση μας;

Φυσικά αυτό είναι ξεκάθαρο γύρω μας! Τι να αλλάξουμε; Προσέγγιση ανθρώπων σε όλους τους χώρους που νοιάζονται πραγματικά για το συνάνθρωπο, διαμόρφωση υγιών σχέσεων με την οικογένεια, οι παιδαγωγοί να είναι συνειδητοί δάσκαλοι και ο ελεύθερος χρόνος μας να είναι στη φύση, μακριά από πομπούς και οθόνες που καθηλώνουν. Πάντοτε επίσης, να έχουμε στο νου μας ότι είμαστε παράδειγμα για τα νεότερα άτομα.


Eίναι παραπλανητικό το μοντέλο: pay-per-clik/view το οποίο ανταμείβει πρωτίστως με βάση τα κλικς – το αν είναι δημοφιλές το περιεχόμενο και δευτερευόντως το αν είναι ποιοτικό και έγκυρο;

Είναι παραπλανητικό και άρα επικίνδυνο, γιατί βασίζεται στο μηχανισμό των εξαρτήσεων, στην εύκολη, επιφανειακή και εύπεπτη ανταμοιβή.


Από  τις αρχές του εικοστού αιώνα μέχρι και σήμερα υφίσταται ο κίνδυνος της δημιουργίας δύο άνισων κοινωνικών τάξεων: των ψηφιακά αναλφάβητων και των ψηφιακά εγγράμματων.  Παρατηρώντας όμως, ότι υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ανθρώπων, που έχουν ταυτίσει την πλοήγηση στον ιστό με 3-4 εφαρμογές όπως είναι το face-book, instagram, you tube και μερικές εφαρμογές ακόμα, διαπιστώνουμε  ότι υπάρχει μια  κοινωνική τάξη, η οποία βιώνει την αυταπάτη ότι έχει κατακτήσει την τεχνολογική γνώση. Όμως το ψηφιακό χάσμα παραμένει, γιατί η μεγάλη αυτή μερίδα δεν έμαθε να εξερευνά το  διαδίκτυο και τα οφέλη του. Πείτε μας την άποψη σας, κατά πόσο θεωρείτε εφικτό,  μέσω  διεπιστημονικής  προσέγγισης η κοινωνιολογία μαζί με κλάδους άλλων γνωστικών αντικειμένων, όπως π.χ. η ψυχολογία, η δημοσιογραφία  κ.α., μπορεί να αντιμετωπίσει αυτήν την πραγματικότητα και να σχεδιάσει λύσεις με πρακτική εφαρμογή;

Είναι αναγκαίος ο σχεδιασμός και η αναδημιουργία μια νέας αντίληψης για το διαδίκτυο, ικανής να ξεπεράσει τα στερεότυπα που  διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα, εξάλλου αυτός είναι ο ρόλος των κοινωνικών επιστημών και των Θεσμών που αποτελούν  βασικό παράγοντα  για την αλλαγή του κοινωνικού κατεστημένου σε μια υγιή κοινωνία.

Χρειάζεται λοιπόν αλλαγή στη νοοτροπία και άρα στη στάση των πολιτών;

Αυτό είναι το ζητούμενο πάντοτε στις κοινωνίες μπορούμε να προσδιορίσουμε το πραγματικό πρόβλημα, να συνεργαστούμε για να εφαρμόσουμε τις αποτελεσματικές μεθόδους πρόληψης και αντιμετώπισης και να παρέμβουμε διαδικασίες διαμόρφωσης αντιλήψεων – νοοτροπίες – επιλογών.


Τι έχετε να μας πείτε την  κίνηση της Ιεράς Μητροπόλεως Κυδωνίας και Αποκορώνου να δημιουργήσει  μια νέα δομή για την ασφάλεια  στο διαδίκτυο…

Θετική κίνηση και ελπίζω ότι θα συμβάλλει αποτελεσματικά!


Σας ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη που μας παραχωρήσατε

Σκουλάκη Νεκταρία, Ψυχίατρος Παίδων και εφήβων

Καταρχάς θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για τη συνέντευξη που μας παραχωρείτε και να ξεκινήσουμε με την πρώτη ερώτηση…

Ως ειδήμων θα θέλαμε να μας πείτε τι είναι ο Εθισμός στο διαδίκτυο;

Όταν αναφερόμαστε στον εθισμό στο διαδίκτυο, εννοούμε την υπερβολική χρήση των διαδικτυακών ηλεκτρονικών μέσων (για σερφάρισμα, chatting, gaming)  συνοδευόμενη από την εμφάνιση εκνευρισμού και δυσθυμικής συμπεριφοράς που εμφανίζεται κατά τη στέρησή της.


Ποιες είναι οι συνέπειες του εθισμού στους εφήβους;

Οι επιπτώσεις είναι αρνητικές τόσο στη σωματική υγεία, όσο και στην κοινωνική ζωή του ατόμου. Παρατηρείται παραμέληση της σωματικής υγιεινής, της περιποίησης και της φροντίδας εαυτού, στέρηση ύπνου, έλλειψη κινητικής δραστηριότητας και άθλησης και ανθυγιεινή σίτιση (χωρίς απόλαυση, με το βλέμμα στραμμένο σε μια οθόνη). Έκπτωση εμφανίζεται στις ανώτερες πνευματικές λειτουργίες: συγκέντρωση, προσοχή, απομνημόνευση. Γι’ αυτό και εντοπίζεται μειωμένη απόδοση στο σχολείο, ακόμα και σε μαθητές που ήταν ικανότατοι στο παρελθόν. Η κοινωνική ζωή δεν είναι ουσιαστική, αλλά επιφανειακή και εφήμερη, διότι οι πολυάριθμοι διαδικτυακοί «φίλοι» δε μεταφράζονται σε πραγματικές φιλίες. Κατά συνέπεια, ο έφηβος βιώνει μοναξιά, θλίψη και άγχος, ασφυκτιά όταν δεν έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο, η σκέψη του καθίσταται διαρκής και εμμονική, ενώ εκδηλώνει επιθετική συμπεριφορά σε όποιον του στερεί τη διαδικτυακή δραστηριότητα. Τέλος, το πολιτισμικό επίπεδο του εφήβου υποβαθμίζεται, καθώς χάνεται κάθε ενδιαφέρον για ενασχόληση με τέχνες και κουλτούρα.


Πείτε μας δύο λόγια για την πρόληψη εθισμού.

Τα σημερινά παιδιά μεγαλώνουν με το διαδίκτυο ως αυτονόητη λειτουργία και γι’ αυτό φυσικά δεν έχουν αναπτύξει φόβο και επιφυλάξεις. Οι φορείς κοινωνικοποίησης (οικογένεια, σχολείο κτλ.) καλούνται να εξοικειώσουν τα παιδιά με τη λελογισμένη χρήση του διαδικτύου. Εξάλλου «Το διαδίκτυο αποτελεί ένα παράθυρο στον κόσμο· δεν είναι συνετό να το κρατάμε ερμητικά κλειστό, αλλά καλούμαστε να το ανοίγουμε όποτε χρειάζεται».


Επίσης πείτε μας τι θα συμβουλεύατε τους γονείς για  την αντιμετώπιση του εθισμού;

Ο εθισμός στο διαδίκτυο ως ψυχική διαταραχή χρήζει αντιμετώπιση από επαγγελματίες της ψυχικής υγείας. Η σοβαρότητα της κατάστασης αξιολογείται από την ανικανότητα του ατόμου να αναγνωρίσει στον εαυτό του τα συμπτώματα του εθισμού, όταν δηλαδή υπάρχει απώλεια του αυτοελέγχου.


Πιστεύετε ότι η ανεύρεση πρωτότυπων τρόπων για την απόκτηση γνώσεων σε θέματα που αφορούν την προστασία της υγείας στο διαδίκτυο, θα βοηθούσε τα νέα παιδιά στη διαχείριση της καθημερινότητας τους στο διαδίκτυο;  

Σαφέστατα και θα είχε θετικό αντίκτυπο, μιας και η γνωστοποίηση των κινδύνων στα παιδιά θα συνέβαλε στη θωράκιση εναντίον τους.

Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω εκ μέρους  του Σωματείου «Επαγρύπνηση στο διαδίκτυο» για τη συνέντευξη που μας  παραχωρήσατε.

Σας ευχαριστώ και εγώ  και εύχομαι  στο Σωματείο να παράγει θετικό έργο και να ευοδωθούν οι προσπάθειες  του στην κοινωνία!



Αθηνά Ντούλια
Σχολική Σύμβουλος

Σας ευχαριστούμε πολύ και χαιρόμαστε για την ευκαιρία που δίνετε στο κοινό μας ,να διαβάσει την ενδιαφέρουσα συνέντευξη σας!
Αρχικά θα θέλαμε να μας πείτε δύο λόγια για το ρόλο σας.

Γεια σας και από μένα. Ονομάζομαι Αθήνα Ντούλια και είμαι συντονίστρια εκπαιδευτικού έργου πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Έχω στην ευθύνη μου 30 σχολικές μονάδες του νομού και ανάμεσα στα καθήκοντά μου είναι η παιδαγωγική και επιστημονική καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, η συμβουλευτική και η αξιολόγηση της μαθησιακής πορείας των μαθητών, καθώς και η επαφή με τους γονείς.

Αναφορικά με το διαδίκτυο και την διαδεδομένη χρήση του τι θα είχατε να παρατηρήσετε, κυρία Ντούλια;

– Λοιπόν νομίζω ότι ξεκινάτε μία πολύ μεγάλη συζήτηση. Η αλήθεια είναι ότι το διαδίκτυο έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας κι έχει επηρεάσει σε ορισμένες περιπτώσεις την ποιότητα των σχέσεων μας. Αυτό φαίνεται από την συνεχή και αυξανόμενη ενασχόληση των μικρών παιδιών με αυτό. Φυσικά δεν μπορούμε να δαιμονοποιήσουμε το μέσο, ούτε μπορούμε να στερήσουμε τα παιδιά από την επαφή τους με την τεχνολογία, καθώς είναι μία γενιά που αναπτύσσεται και μεγαλώνει στην τεχνολογική εποχή. Κατά συνέπεια αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να τα εκπαιδεύσουμε σωστά, να τα ενημερώσουμε και να τα ευαισθητοποιήσουμε σχετικά με την ορθή χρήση του διαδικτύου και του μέσου γενικά αυτού.

 -Πού οφείλεται το γεγονός ότι τα παιδιά ασχολούνται τόσο πολύ με το διαδίκτυο;

 -Νομίζω ότι είναι πολυπαραγοντικό. Αρχικά θα λέγαμε ότι είναι ένα φαινόμενο της εποχής μας κι ως γνωστόν ζούμε σε μία εποχή κρίσης και κρίσης αξιών. Είναι αναπόφευκτο λοιπόν να έχουμε τέτοια φαινόμενα. Υπάρχουν οικογένειες που οι γονείς εργάζονται από το πρωί έως το βράδυ για να βγάλει τα προς το ζην.  Αυτό σημαίνει ότι η οικογένεια αυτή περνάει πολλές ώρες έξω από το σπίτι με αποτέλεσμα ο ποιοτικός χρόνος και η επαφή με τα μέλη της οικογένειας και τα παιδιά να είναι μικρός. Όταν θα επιστρέψουν, πιθανόν να ασχοληθούν με καθημερινές ασχολίες που πρέπει να γίνουν, π.χ. η μητέρα με το μαγείρεμα ή  το καθάρισμα, ο πατέρας με κάτι άλλο.  Κατά συνέπεια μένει ελάχιστος έως ανύπαρκτος χρόνος ενασχόλησης με τα παιδιά. Από την άλλη τα παιδιά προκειμένου να γεμίσουν το χρόνο τους, αναζητούν άλλες διεξόδους. Μία τέτοια διέξοδος είναι και το διαδίκτυο. Περνούν πάρα πολλές ώρες παίζοντας παιχνίδια, βλέποντας ταινίες ή κάνοντας κοινωνικές επαφές μέσω διαδικτύου και νομίζω ότι αυτό είναι στο οποίο θα πρέπει να σταθούμε λίγο περισσότερο, αυτό είναι που χρειάζεται μεγαλύτερη προσοχή.Το να ασχοληθεί ένα παιδί με το διαδίκτυο δεν είναι αρνητικό όταν μάλιστα έχει εκπαιδευτεί και έχει ενημερωθεί σωστά σχετικά με αυτό. Η σωστή και ορθολογική χρήση επομένως δεν είναι κατακριτέα. Η κατάχρηση είναι αυτή που μας ανησυχεί και λέγοντας κατάχρηση εννοούμε τις πάρα πολλές ώρες ενασχόλησης με αυτό. Υπάρχουν παιδιά που περνούν 6,7 και 8 ώρες μπροστά από έναν υπολογιστή, αμελώντας άλλες ανάγκες. Αυτό επιδρά στη σωματική και ψυχική τους υγεία αρνητικά (υπερκόπωση, υπέρμετρη έκθεση σε ακτινοβολία, παραμέληση καθηκόντων, βιολογικών αναγκών, κ.ό.κ). Καμιά φορά παρασύρονται και αναζητούν παρέες στην άλλη άκρη της γραμμής, αγνοώντας τους κινδύνους που μπορεί αυτό να κρύβει (διαμοιρασμός προσωπικών στοιχείων ή φωτογραφιών με αμφίβολη κατάληξη αυτών). Γνωρίζουμε ότι καθημερινά η υπηρεσία δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος διαχειρίζεται υποθέσεις αποπλάνησης ανηλίκων στο διαδίκτυο ή προβαίνει σε συλλήψεις διαφόρων ατόμων που βάζει στο στόχαστρο παιδιά. Για να μην αναφέρουμε τον εθισμό των παιδιών και το ποσοστό των ατόμων που διαρκώς αυξάνεται. Τα στατιστικά στοιχεία που έχουμε στα χέρια μας από σύγχρονες έρευνες είναι απογοητευτικά καθώς μιλούν για μεγάλο αριθμών παιδιών που δέχονται παρέμβαση απεξάρτησης. Το Νοσοκομείο Παίδων απευθύνει έκκληση στους γονείς όπως και όλοι οι ειδικοί πια στο χώρο ψυχικής υγείας. Καταλαβαίνετε ότι είναι  απαραίτητο να ξεκινάει η ενημέρωση από τα σχολεία και από το σπίτι φυσικά και επίσης πρέπει να λαμβάνονται κάποια μέτρα.

– Τι είδους μέτρα εννοείτε;

-Πρώτον και κυριότερο ο υπολογιστής να μην είναι σε ένα δωμάτιο αλλά σε κοινή θέα που να μπορεί να ελέγχεται και από τους γονείς. Το δεύτερο είναι ότι οι γονείς θα πρέπει να βάλουν ειδικά φίλτρα με τα οποία θα προστατεύουν την διαδικτυακή χρήση των παιδιών τους. Υπάρχουν κάποια προγράμματα και κάποιες ειδικές εντολές και ρυθμίσεις που αν γίνουν στον υπολογιστή διασφαλίζεται η πρόσβαση του παιδιού μας σε αμφιβόλου ποιότητας ιστοσελίδες.  Τέλος θεωρώ ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό οι οικογένειες να συζητούν με τα παιδιά τους πάνω στα θέματα αυτά, να βάζουν όρια  και να ελέγχουν περιοδικά τις διαδικτυακές κινήσεις των παιδιών με τρόπο διακριτικό. Κοιτάξτε, γίνονται πολλά. Θα σας μιλήσω για την πλευρά του σχολείου. Ήδη εδώ και πάρα πολλά χρόνια έχουμε καθιερώσει τη συστηματικότητα στην ενημέρωση και στην υλοποίηση προγραμμάτων ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης, έχουμε δρομολογήσει συναντήσεις με ομάδες γονέων  για να τους ενημερώσουμε για τους κινδύνους του διαδικτύου. Στα ίδια τα παιδιά γίνονται παρεμβάσεις από τους καθηγητές της πληροφορικής και από τους εκπαιδευτικούς τους. Γενικά, γίνεται τα τελευταία χρόνια μία συστηματική προσπάθεια πάνω σε αυτό. Δεν αρκεί όμως μόνο αυτό. Χρειάζεται όπως σας είπα και οι γονείς να αφιερώσουμε χρόνο και μάλιστα ποιοτικό χρόνο για να συζητούμε με τα παιδιά μας., να γινόμαστε παράδειγμα προς μίμηση εμείς οι ίδιοι. Γιατί τι αξία έχει να λέω στο παιδί να μην πάει στον υπολογιστή και εγώ να είμαι με το κινητό στο χέρι όλη την ώρα; Πρέπει λοιπόν να αφιερώνουμε χρόνο στα παιδιά μας, να μιλάμε μαζί τους συστηματικά με αφορμή κάθε τι που μπορούν να ακούσουν ή να διαβάσουν, να συνεργαζόμαστε με το σχολείο και να έχουμε κοινή γραμμή, να βρούμε εναλλακτικές λύσεις και δραστηριότητες που θα αντικαταστήσει το διαδίκτυο και κυρίως να προάγουμε τις ανθρώπινες σχέσεις, την επαφή και την επικοινωνία που φαίνεται να έχει και αυτή πληγεί τη σύγχρονη εποχή. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να αισθάνονται τα παιδιά μας ότι είμαστε συναισθηματικά διαθέσιμοι και πάντα κοντά τους. Σας είπα και στην αρχή ότι δεν είναι σωστό να αποκόψουμε τα παιδιά από την τεχνολογία. Σκοπός μας είναι να τα εκπαιδεύσουμε σωστά, να τα ενημερώσουμε σωστά, ώστε να κάνουν ορθή χρήση και όχι κατάχρηση. Κατά συνέπεια,  καταλαβαίνετε ότι είναι πολύ μεγάλο το μερίδιο ευθύνης για όλους μας προκειμένου να γίνει σωστή ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των παιδιών μας.

Σας ευχαριστώ πολύ

Και εγώ για την τιμή της πρόσκλησης,  να είστε καλά κι εύχομαι η πρωτοβουλία αυτή του σωματείου να ευοδωθεί, να βρει απήχηση στο κοινό και  προσελκύσει κόσμο και κυρίως τη νεολαία.

Επιμέλεια Αργυρώ Παρδαλάκη